Life Quotes, Life Quotes Images, Life Sayings

11.6.12

anak bongsu ~

assalammualaikum dan salam sejahtera semua. dan tak lupa jugak. salam 1Malaysia. hehehe. ampa semua tengah buat apa pulak tuu ? mintak maaf laa yerr. siang tadi dah satu entry. kali nih malam pulak entry yang ina nak buat nih. hehehe. sebenarnya entry nih ina buat sebab terlintas kat kepala otak nih. hehehe. yerr laa. secara tiba2 jaa ina dapat satu ilham untuk tulis entry nih. sebelum ina mula dengan entry nih. ina nak cerita beberapa situasi . . . . 

situasi pertama - bayangkan ampa semua nih anak bongsu macam ina. hehe. ampa semua ada sorang kakak. sorang abang. abang and kakak ampa semua dah kahwin. and dah ada sorang anak or dah banyak anak. and ampa baru berusia belasan tahun atau baru jaa masuk alam kedewasaan. ada satu ketika. ampa balik rumah or ampa ada di rumah kakak and abang ampa. and. depa pi keja or depa ada keja kan. and ampa di tugaskan untuk jaga rumah depa. rumah depa yang ampa tak tau tempat mana nak simpan barang tuu barang nih. tapi kakak or abang ampa suruh kemas rumah or kemas2 apa yang patot. tapi ampa tak tau nak simpan macam mana. maklum lah. ampa ada kakak ipaq or abang ipaq yang ampa tak tau perangai dia macam mana. mungkin dia tak suka ampa sentuh barang2 dia or ubah barang2 dia. tapi kakak or abang ampa tetap jugak suruh ampa kemas rumah. tapi ampa tak kemas sebab ampa tak tau nak kemas macam mana kan. so ampa pun tak kemas laa kan. sebab ampa tak tau. tapi bila kakak or abang ampa balek dari keja. depa marah ampa sebab ampa tak kemas rumah depa sebab ampa menumpang dok kat umah depa. bila ampa semua jawab yang ampa tak tau nak kemas macam mana. kakak or abang ampa kata. ampa semua bagi alasan. padahal memang betoi yang ampa memang tak tau nak kemas macam mana kan. tetap jugak depa marah ampa. apa yang ampa akan buat dan apa yang ampa akan rasa ??

situasi kedua - bayangkan anak-anak saudara yang ampa kena jaga. usia depa lingkungan belum akil baligh. sudah semestinya buas nak mampus kan. so kakak or abang ampa suruh ampa jaga. cuba ampa bayangkan. anak saudara ampa tuu ada mak or ayah iaitu kakak ipaq or abang ipaq ampa. yang ampa tak tau cara depa jaga anak depa. tapi kakak or abang ampa tetap jugak suruh ampa jaga. apa yang ampa akan buat ? nak marah ? takot nanti kakak ipaq or abang ipaq ampa akan rasa tak selesa dengan cara yang ampa buat. nak buat tak tau ? sat gi kakak ipaq or abang ipaq ampa kata ampa tak peduli pulak kat anak depa. cuba ampa bayang kan situasi tuu. macam mana ampa akan buat ? cuba ampa fikir sejenak ~~
mesti ampa blurrr kan ? 

situasi ketiga - bayangkan yang ampa nih anak yatim piatu dan ampa berada di dalam kalangan kakak and abang ampa yang menjaga ampa. bila ampa perlukan duit. ampa mintak kat depa. fair and square bila ampa nak makan. mesti ampa akan mintak kat depa. sama adil. kat abang sikit. kat kakak sikit. sebab kat depa jaa tempat ampa bergantung harap. pada sapa lagi ampa nak bergantung harap kan. depa jaa tempat ampa nak bermanja macam ampa bermanja dengan ayah dan mak ampa. tapi sampai satu ketika. ampa berada di dalam satu keadaan yang ampa tak tau nak ikot yang mana bila kakak ampa dan abang ampa bergaduh. bertengkar. bertegang urat. bertelagah membincangkan satu hal. sampaikan. depa mengeluarkan kata2. "kau nak ikot abang kau. pi la. jangan mintak satu sen pun dari aku dah". "kau nak ikot kakak kau. pi lah. ingat sikit sapa yang dok bagi duit and makan kat kau. kau dok rumah sapa ? nanti kau nak kahwin tak dak sapa yang nak tolong". bayangkan perasaan ampa waktu dan ketika itu ~~ 

ABANG ??? KAKAK ???

dan waktu ketika itulah. air mata ampa semua akan bercurahan mengingati arwah mak dan ayah ampa. bayangkan. mana satu yang ampa akan ikot ? abang yang memberi ampa makan dan duit. atau kakak yang lakukan benda yang sama dengan abang ? yang mana satu ? waktu itulah. hati ampa akan terasa kerdil dan terasa sunyi tanpa ketiadaan mak dan ayah. 
bayangkan laa ~~

dan paling yang akan ampa semua fikirkan untuk situasi pertama - "plizz, i need my own house !".. situasi kedua - "sapa yang akan jaga anak aku nanti ?".. situasi ketiga - "somebody, plizz marry me !"


"yess, u need your own life !!!"

-sekadar gambar hiasan-



No comments:

Copyright@2012 : HASIL NUKILAN GEMOKS PUNYA DEBABS. SEGALANYA HAK MILIK TETAP !!